Dobry plan, czyli sposób na Twoją motywację

Ile razy coś zaczynałeś/aś i nie udało Ci się tego skończyć? Masz słomiany zapał i nie wiesz co zrobić, aby wreszcie nabrać odpowiedniej motywacji do działania? Podpowiadamy: skonstruuj dobry plan działania i pokonaj prokrastynację.

Po pierwsze: poznaj swoje wymówki
Liczba czynników mających wpływ na nasze „poddawanie się” jest ogromna. Rezygnujemy z wielu różnych względów. Najczęściej jednak są to błahostki, które staramy się (w celu oszukania samego siebie) przedstawić jako kluczowe problemy.

Pewnie niejednokrotnie zdarzyło Ci się użyć takiego sformułowania jak:

  • Nie mam teraz czasu
  • Nie jestem na to gotowy
  • Mam wiele ważniejszych rzeczy do wykonania
  • Nie chce mi się
  • To nie ma żadnego znaczenie

Jak teraz to czytasz to widzisz, że na pewno nie jest to powód by rezygnować. Wszak, skoro podjąłeś się jakiegoś zadania to:

  • Musisz mieć na niego jakiś czas.
  • Byłeś/aś na to gotowa/y.
  • Jest to dostatecznie istotna rzecz do wykonania.
  • Ma to dla Ciebie jakieś znaczenie.

Jak widzisz – pominęliśmy jedną wymówkę, tj. Nie chce mi się!. Otóż – masz do tego prawo. Jesteśmy jednak po to, aby nie tylko Ci się zachciało, ale także przychodziło naturalnie.

Po drugie: zacznij walczyć z prokrastynacją
Pomysłem na walkę z odkładaniem zadań w czasie i lenistwem jest zbudowanie niezbędnych nawyków. Jeśli tylko uda Ci się to zrobić, to nie będziesz mieć problemów z motywacją. Wszak, nie potrzebujesz jej do niektórych zadań (często niezbędnych). Musisz doprowadzić do stanu w którym podejmowanie OKREŚLONEGO działania przyjdzie w pełni naturalnie.

Po trzecie: ustal swój własny cel
Niezwykle ważne jest to, aby wiedzieć co chcemy osiągnąć. Często jest bowiem tak, że stawiamy sobie zbyt ogólne cele i po pewnym czasie nawet nie wiemy co jest dla nas najważniejsze. Cel powinien być jasny, klarowny i możliwie jak najbardziej precyzyjny. Dla przykładu.

  • Źle określony cel: Chcę schudnąć.
  • Dobrze określony cel: Chcę schudnąć 10 kilogramów w ciągu czterech miesięcy. Proces redukcyjny oprę na diecie, treningu oraz suplementacji.

Po czwarte: stwórz plan działania
Kiedy już uda Ci się określić cel, który chcesz osiągnąć – możesz przejść do sporządzania szczegółowego planu działania. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie:

  • Planów miesięcznych
  • Planów tygodniowych
  • Planów dziennych

Im, mniejszy zakres czasu obejmuje dany plan, tym powinien być bardziej szczegółowy. Dla przykładu plan miesięczny powinien obejmować tylko np. liczbę treningów i posiłków. Z kolei plan dzienny powinien uwzględniać typ posiłku, jego kaloryczność, porę spożycia, godziny treningowe itd.

Po piąte: przeglądy dzienne, tygodniowe i miesięczne
Po każdym dniu, tygodniu i miesiącu należy realizować krótkie przeglądy. Na ich podstawie możemy określić co nam się udało, a co musimy przełożyć na później.

Dzięki przeglądom będziemy mogli weryfikować i wprowadzać modyfikacje w planie na bieżąco. Tym samym unikniemy sytuacji w której nasz plan będzie nieefektywny lub niedostosowany. Wszak, mogłoby się to skończyć demotywacją.

Po szóste: planuj zdrowo i rozsądnie
Rzecz jasna możesz w swoim planie uwzględnić co tylko zechcesz. Nie mniej jednak, rozpoczynanie realizacji celu z wysokiego „C”, nie jest najlepszym pomysłem. Dlaczego? Otóż, zbyt radykalne zmiany w naszym funkcjonowaniu mogą przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego.

Po siódme: priorytetyzacja zadań
Każde zadanie w planie powinno mieć swój priorytet. Musisz planować w taki sposób, aby to, co najważniejsze – zawsze było realizowane na samym początku. Dzięki temu unikniesz koncentrowania się na tym co wygodne i fajne, a zrobisz to – co jest w danym czasie najbardziej istotne.

Po ósme: myśl pozytywnie
Pozytywne myślenie jest naprawdę niezwykle istotne! Koncentruj się na pozytywach i eliminuj, wszelkie negatywne kwestie. Dzięki temu, unikniesz tzw. zapętlania negatywnych emocji. Uwierz, że w tym przypadku naprawdę Ci się uda!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *