Problemy z koncentracją? Zobacz jak pracować nad umiejętnością skupiania się na kimś lub na czymś.

O poranku towarzyszy Ci mały ból głowy? Jesteś niewyspana/y, a „wskoczenie” na optymalne obroty zajmuje Ci dobrą chwilę? W ciągu dnia pojawiają się problemy z koncentracją? Prawdopodobnie – Twój organizm niedostatecznie się regeneruje.

Zdrowy, głęboki i regenerujący sen
Według danych statystycznych – nawet co drugi Polak boryka się z bezsennością. To problemy, które mają ogromny wpływ na koncentrację i zdolności intelektualne. Wszak, w ciągu nocy zachodzi mnóstwo procesów regenerujących. To, jak się wysypiamy – ma ogromny wpływ na to jak funkcjonuje nasz organizm w ciągu dnia.

Jak zdrowo spać? 10 wskazówek!

  1. Minimalna długość snu: 7 godzin
    Osoby dorosłe powinny spać minimum 7 godzin. Zalecana wartość to jednak 8 godzin – ciągłego, nieprzerywanego i spokojnego snu. Z zasady – im organizm starszy, tym mniej potrzebuje snu. Osoby po 60-tce powinny spać 6 godzin dziennie.
  2. Stałe pory wstawania i zasypiania
    Niezwykle ważnym elementem zdrowego snu jest to, aby miał on miejsce zawsze w tym samym czasie. Regularny rytm dobowy sprawia, że moment zasypiania i wstawania przychodzi naturalnie.
  3. Wygłuszone miejsce
    Wyeliminuj wszelkie bodźce zewnętrzne, tj. radioodbiorniki, telewizję i inne. Nic nie może angażować Twojej uwagi. Sypialnia powinna być zamknięta i możliwie cicha. Zagwarantuje to spokojniejszy, nieprzerywany sen.
  4. Wywietrzone, dotlenione miejsce snu
    Na godzinę przed snem – warto dokładnie wywietrzyć sypialnię. Optymalna temperatura w pomieszczeniu w którym śpimy powinna wynosić 19-21 stopni Celsjusza. Warto również cyklicznie wietrzyć i zmieniać pościel – tak aby sen kojarzył się nam ze świeżością, a nie przykrym obowiązkiem.
  5. Zrezygnuj z późnej kolacji
    Wpływ na to jak się wysypiamy ma również nasza kolacja. Zaleca się całkowitą rezygnację z posiłków na trzy godziny przed snem. Dzięki temu, układ trawienny nie będzie zaangażowany w tak dużym stopniu.
  6. Zawsze o tych samych porach
    Ogromnym błędem jest to, że w weekendy nie jesteśmy zdyscyplinowani. Fakt, iż nie idziemy do pracy nie powinien doprowadzać do tego, że wstajemy o tej godzinie o której nam się podoba.
  7. Korzystaj z suplementów, a nie leków!
    Wiele osób, które borykają się z bezsennością, – mówiąc kolokwialnie – idzie na łatwiznę. Wykorzystujemy sprawdzone i skuteczne, silne leki nasenne. Niestety, mają one jedną podstawową wadę – mogą uzależniać. To często skutkuje tym, iż problem nie zostaje rozwiązany, a po odstawieniu tabletek – jego siła jest jeszcze większa. Zdecydowanie korzystniej jest suplementować naturalne składniki. Ich skuteczność może i nie jest aż tak wysoka, ale możemy mieć pewność, że nie będzie żadnych skutków ubocznych.
  8. Zegar biologiczny najważniejszy!
    To, czego oczekuje od Ciebie Twój organizm jest najważniejsze. Nie wymuszaj na organizmie snu. Proces zasypiania powinien trwać maksymalnie 15 minut. Po tym czasie należy opuścić łóżko i spróbować za jakiś czas.
  9. Rezygnacja z kawy i energy-drinków
    Wszelkiego rodzaju nienaturalne pobudzacze najlepiej wyeliminować z diety. Jeśli jednak – koniecznie musisz wypijać kawę, pamiętaj, że działać może (na mniejszą lub większą skalę) nawet przez 12 godzin. Dlatego też, należy ją pić tylko w godzinach porannych.
  10. Bądź aktywna/y!
    Wykorzystuj energię w ciągu dnia. Zmęczony organizm zdecydowanie łatwiej doprowadzić do fazy głębokiego snu. Pamiętaj jednak o tym, by wyczerpująca aktywność nie była realizowana zbyt późno, gdyż mogłoby to zbyt mocno pobudzić organizm.

Problemy z koncentracją i ich eliminacja
Zdrowy sen to rzecz jasna jeden z wielu kroków, które należy postawić, aby wyeliminować wszelkie problemy z koncentracją.

Warto jednak od niego rozpocząć – wszak, według ekspertów – sen ma kluczowe znaczenie dla naszych zdolności umysłowych, emocjonalnych i psychicznych. Rzecz jasna – przekłada się również na inne sfery naszego życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *