Zastanawialiście się kiedyś jaka jest różnica pomiędzy typowym szkolnym plecakiem dla chłopaka, a plecakiem dla dziewczyny?
W tym artykule, przygotowany przez nasz samorząd bloga, dowiedzie się między innymi:
- Jaki plecak do szkoły wybrać dla dziewczynki chodzącej do szkoły podstawowej, a jaki dla licealistki?
- Jaka jest różnica pomiędzy plecakiem z usztywnianymi plecami, a zwykłym plecakiem szkolnym – miejskim?
- Czy plecak szkolny znanej marki musi być droższy od plecaka typu „no-name”?
- Gdzie w Stargardzie szukać plecaków szkolnych w rozsądnej cenie?
Jaki plecak szkolny wybrać dla dziewczynki do szkoły podstawowej?
Ten wpis przygotowaliśmy dzięki wparciu merytorycznemu sklepu Brytyjka.pl.
Brytyjka.pl – to jeden ze sklepów i producentów plecaków szkolnych dla dziewcząt, który zdecydował się poświęcić nam czas i wydelegować swojego specjalistę w zakresie prawidłowego doboru plecaka do szkoły.
Przy wyborze plecaka – zwróć uwagę na materiał
Materiał, tkanina z jakiej może być wykonany plecak szkolny to z reguły aspekt pomijany. Przyzwyczailiśmy się z wracać uwagę na kolory, nadruki, czy liczbę kieszonek. Natomiast wytrzymałość materiału oraz jego rodzaj, to najważni8ejsza cecha plecak do szkoły, czy to dla dziewczyny, czy chłopca – która świadczy o jego żywotności.
Najlepszym rodzaje materiału z jakiego mogą być wykonane plecaki do szkoły dla nastolatków to Cordura, lub poliester 600D.
Odblaski na plecakach szkolnych, elementy zwiększające widoczność
Pozostałe informacje:
I. | PROJEKT EDUKACYJNY |
Projekt edukacyjny jest to metoda nauczania , która kształtuje wiele umiejętności oraz integruje wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą projektu jest samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego zadania. | |
Projekt edukacyjny jest metodą efektywną i skuteczną bowiem rozwija wśród uczniów samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie rówieśniczej, pobudza rozwój poznawczy i emocjonalny , rozwija zainteresowania, uzdolnienia i twórcze myślenie, a przede wszystkim umożliwia prezentację wyników własnej pracy. | |
Ze wzgledu na przedmiot pracy oraz możliwości publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć, że istnieją dwa rodzaje projektów edukacyjnych. | |
Projekt badawczy – polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Efekty pracy w projekcie badawczym uczniowie opracowują w formie rysunków, albumów, wywiadów , gier itp., które następnie prezentują. | |
Projekt działania lokalnego – polegający na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym lub w szkole. W projekcie działania lokalnego prezentacja jest możliwa bezpośrednio w miejscu działania , czyli np.: w terenie, natomiast w szkole można zaprezentować zdjęcia , ilustracje pokazujące zmiany jakie zaszły w wyniku podjętych działań. | |
Projekt edukacyjny jest szansą na uczynienie z procesu uczenia się wspólnej zabawy i pracy na gruncie znacznie bliższym niż treści zawarte w podręcznikach szkolnych. | |
W Gimnazjum nr 3 projekty edukacyjne będą realizowane w klasach drugich gimnazjum. Projekt winien trwać od 4 do 6 tygodni. Każdy nauczyciel będzie zobowiązany do wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym. | |
II. | STRUKTURA PROJEKTU |
W metodzie projektów możemy wyróżnić określone etapy: Wybór tematu, zagadnienia. Podział na zespoły 5-8 osobowe (wychowawca klasy) Określenie celów projektu. Zawarcie kontraktu. Opracowanie planu projektu i harmonogramu działań. Realizacja projektu. Prezentacja projektu. Ocena projektu | |
1. Wybór tematu, zagadnienia. Wyboru tematu projektu dokonać powinni sami uczniowie , gdyż to oni będą projekt realizować. Rola nauczyciela sprowadza się do zainicjowania problematyki projektu uwzględniającej zainteresowania uczniów, ich potrzeby i możliwości. Wybierając temat warto też zwrócić uwagę na potrzeby środowiska lokalnego oraz na zasoby osobiste nauczycieli. Po wyborze tematu uczniowie samodzielnie lub też z pomocą nauczyciela określają szczegółowe treści , które będą realizować w projekcie. Następnie warto dokonać pewnej inwentaryzacji tych treści i pogrupować je w obszary tematyczne. 2. Cele projektu Na początku należy określić cel ogólny ( strategiczny ), który nakreśli istotę realizowanego przedsięwzięcia. Następnie cel ogólny należy uszczegółowić celami operacyjnymi. Cele projektu powinny być sformułowane i uporządkowane tak, aby określały i wskazywały kolejność czynności związanych z planowaniem i realizacją zadań. 3. Zawarcie kontraktu Kontrakt, czyli umowa określająca zobowiązania stron. Mówiąc o metodzie projektu , będzie to umowa pomiędzy nauczycielem a uczniami, która stanowić będzie zobowiązanie dla obu stron. Spisaniem kontraktu winien zająć się nauczyciel. Kontrakt powinien zawierać: temat cele osoby realizujące projekt czas realizacji projektu zadania do wykonania dla poszczególnych osób, zespołów źródła informacji terminy spotkań z nauczycielem sposób podsumowania i prezentacji czas prezentacji kryteria oceny 4. Plan projektu i harmonogram działań Po ostatecznym wyborze tematu projektu i określeniu obszarów , które będą realizowane przez poszczególne zespoły , uczniowie w swoich grupach, pod kierunkiem nauczyciela określają szczegółowe zadania do realizacji. W tym celu najlepiej jest opracować harmonogram działań zawierający np.: nazwę , rodzaj zespołu szczegółowe zadania osobę odpowiedzialną za realizację określonego działania formę realizacji czas prezentacji poszczególnych etapów pracy nad projektem czas i formę prezentacji końcowej w fazie planowania należy też zapoznać uczniów z kryteriami i sposobem oceny projektu. 5. Realizacja projektu Realizacja projektu to czas, w którym uczniowie realizują zaplanowane działania zgodne z wcześniej przygotowanym harmonogramem. Praca samodzielna uczniów dotyczyć będzie zbierania, analizowania i selekcjonowania informacji z różnych źródeł, a następnie wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu. Praca uczniów polegać będzie również na dokumentowaniu efektów działań. Wszystkie te poczynania i materiały posłużą do opracowania sprawozdania oraz zaprezentowania pracy całego zespołu. Wprowadzając metodę projektu warto uwzględnić systematyczny monitoring w kolejne fazy , etapy realizacji projektu. Monitoring realizacji projektu może odbywać się : w czasie konsultacji słownej podczas spotkań nauczyciela z uczestnikami poszczególnych grup zadaniowych ( ewaluacja bieżąca) 6. Prezentacja projektu Prezentacja jest ostatnim etapem realizacji projektu . nie musi to być etap najważniejszy , warto jednak podkreślić , że ważna jest przede wszystkim systematyczna praca w ciągu całego czasu przeznaczonego na przygotowanie projektu oraz dobra atmosfera pracy w grupie. Ważna jest też , aby ściśle określić czas prezentacji .Zmobilizuje to bowiem uczniów do dokonania syntezy zebranych informacji oraz pomoże w wybraniu najodpowiedniejszego sposobu pokazania swoich osiągnięć. Formy prezentacji mogą być bardzo różne: Odczyt, wykład, prelekcja – w czasie lekcji Wystawa prac wykonanych przez uczniów-(albumy, plakaty, rysunki, modele, itp.) wraz z ich komentarzami; Prezentacja problemu w formie inscenizacji; Pokaz filmu video; Prezentacja modelu; Opracowanie folderu, książeczki, broszury itp.; Dość istotne jest również to, aby w prezentacji wzięli udział wszyscy uczestnicy zespołu. Aby prezentowali się w sposób prosty, zrozumiały , a jednocześnie wzbudzający zainteresowanie słuchaczy . Należy zwrócić uwagę i pokierować ich pracą tak , aby prezentacja miała widoczny wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Rola nauczyciela sprowadza się także do zadbania o miłą , życzliwą atmosferę podczas prezentacji. W czasie prezentacji warto też wykorzystać środki dydaktyczne, ponieważ ułatwią one i uatrakcyjnią prezentację, co z pewnością wpłynie na wzrost zainteresowania prezentacją. 7. Ocena projektu Nauczyciel , który stosuje metodę projektów winien zastanowić się nad sposobem oceny i wypracować własną strategię oceniania, uwzględniającą sposób, kryteria i formy oceniania. Kryteria oceny powinny być znane na początku pracy projektu i winny być uwzględnione w kontrakcie. Wszyscy uczniowie powinni wiedzieć jakie wymogi ma spełniać ich praca , aby mogli być za nią wysoko ocenieni. Kryteria nie powinny ulegać zmianie w trakcie realizacji projektu, chyba że zmiana ta będzie ustalona z uczniami, bądź wyniknie z ich wniosku. Kryteria winny być sformułowane możliwie precyzyjnie . Oczywiście nawet najlepiej sformułowane kryteria nie zamkną możliwości ich interpretacji. Istotne jest aby decyzja o postawieniu konkretnej oceny nie była arbitralną decyzją nauczyciela , ale wynikiem dyskusji z uczniem. Uczniowie powinni uczestniczyć w ocenianiu jako partnerzy. Bardzo ważne jest aby praca uczniów była w ogóle oceniona, gdyż wpływa to na nich motywująco. Poza tym uczeń otrzymuje informacje co dobrze robi, a co powinien poprawić. Bieżące , systematyczne konsultacje z nauczycielem pod kierunkiem , którego projekt jest realizowany umożliwią pomoc w pokonywaniu trudności i rozwiązywaniu problemów. Uczeń, który nie realizuje projektu edukacyjnego, nie będzie miał wpisu na świadectwie ukończenia gimnazjum a ocenę zachowania obniżoną o jeden stopień. | |
IIA. | SKŁAD KOMISJI OCENIAJĄCEJ: 1. Anna Przybylska – kurator 2. Iza Dagmar-ska – autorka książek naukowych 3. Karolina Nowak – sponsor konkursu 4. Oliwia Suska z firmy Plecaki.info.pl |
III. | EWALUACJA |
Ewaluacja, to proces polegający na zbieraniu, analizowaniu i interpretowaniu danych związanych z oceną efektywności realizowanych przedsięwzięć ,w tym wypadku w ramach projektów edukacyjnych. Można stosować dwa rodzaje ewaluacji: Ewaluację kształtującą – prowadzoną w trakcie trwania projektu. Wyniki tej ewaluacji stanowią informację zwrotną dotyczącą prawidłowego przebiegu projektu. Może też posłużyć do wprowadzenia zmian w projekcie. Ewaluację zbiorczą – dokonywaną na zakończenie realizacji projektu. Dostarcza ona informacji, które należy uwzględnić planując następne projekty edukacyjne. Ewaluacja może być prowadzona w formie słownej, dokonywanej na podstawie obserwacji interakcji między poszczególnymi uczestnikami grup zadaniowych, ich działań oraz wypowiedzi. Ewaluację można przeprowadzić także w formie pisemnej. |